Saturday, June 18, 2016

Expat problems II - Beauty products

Supermarket cashier: looks at my purchased items and then at me.
Friend: looks at me and laughs.
Me: “So what! I am an alcoholic hygienist.”

My shopping list was 3 bottles of wine and six deodorants. And now, unless you’re another expat, you’re also thinking the same thing the cashier was thinking. Right. Well, let me explain you…
It all started with the move to Japan. Nope, I don’t mean the drinking. When we are living in an extremely different country than ours, different regarding the climate, the ethnic background, the needs…things can get a bit complicated, uncomfortable, and annoying.

Personal care and beauty products start to acquire a new meaning in such a context, since the ones we were used to adopt and knew worked aren’t available where we now live. Some examples? 

Most of face creams and moisturisers have whitening agents added, as it seems Japanese women don’t like the color of their skin and thus want to change it to a milky white (or better wan white).

Deodorants are basically ineffective on non-Japanese, as we sweat more and smell different.

Make up foundations, not that essential, actually, but the example gives an idea of the problem, aren’t matching the skin complexion of any non-Japanese women, being it on the lighter side or even worse the darker side.

Epilation waxes and creams are ineffective, as the Japanese come with pretty much no body hair. They offer 5 bladed shavers for the beardless Japanese men, mind you, but don’t have a decent waxing product for the women.

So now you see why the unusual shopping list every time the opportunity presents itself.

Another connected issue, which in Japan is common to pretty much everything, is sizes. Maybe there is one body lotion of a familiar brand, sure, but it is big enough for a one time use. Or, let’s mention sunscreen cosmetics, now that we are in summer. One would expect that, looking back at the whitening creams, full block sunscreen be super easy to get. Right? Well, no, sorry. First of all, why on earth SPF for children sunscreen goes up to only 28, while women can find creams with SPF 50+? And second of all, our aforementioned problem, why are the bottles so so, but oh so damn small? I put some lotion on my nose and it’s finished already. 

And I am not going to mention all the trouble one who would like less toxic products has to go through, considering the ridiculously high price for those all-natural, organic, not-tested-on-animals products…Thankfully, online shopping helps a bit more with cosmetics than with food. Easier to put chemicals on our body than amino acids in it, apparently. 

They say beauty costs, but here it is a pain and a luxury.

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Cassiere del supermercato: guarda i miei acquisti e poi me.
La mia amica: mi guarda e ride.
Io: “Sono una igienista alcolizzata. Qual’e’ il problema?”

La mia spesa consisteva in 3 bottiglie di vino e sei deodoranti. Ora, a meno che siate espatriati anche voi, avete pensato la stesa cosa del cassiere. Giustamente. Ma lasciate che vi spieghi…
Tutto e’ iniziato quando mi sono trasferita in Giappone. No, non dico il bere. Quando si vive in paesi completamente diversi dal nostro, diversi dal punto di vista del clima, dell’etnia, delle necessita….le cose si complicano un poco, tendendo al fastidioso.

Un nuovo significato, a tal riguardo, lo assumono i prodotti per l’igiene personale visto che quelli a cui siamo abituati non facilmente sono reperibili dove viviamo. Alcuni esempi?

La maggior parte di creme per il viso contengono agenti sbiancanti, visto che e’ noto che le giapponesi non amano il colore della loro pelle e lo vogliono mantenere latteo (per non dire cereo).

I deodoranti non hanno alcun effetto sui non giapponesi, visto che sudiamo di piu di loro e puzziamo in maniera diversa.

I fondotinta, non proprio essenziali ma e’ giusto per dare un’idea della gravita’ della cosa, non si adattano per niente al colore del viso, soprattutto per quelle dalle pelli molto scure.

Le cerette e le creme depilatorie sono praticamente inutili, visto che e’ cosa nota che le giapponesi non hanno quasi per nulla peli sulle gambe. Che poi, per gli imberbi uomini giapponesi hanno rasoi con addirittura cinque lame, dico cinque, e invece per una tinta ceretta bisogna fare i salti mortali.
Insomma, ora si capisce il perché del mio carrello della spesa un po’ insolito.

Un problema annesso, che qui in Giappone e’ un fattore comune a tutto, e’ la dimensione. Magari una crema per il corpo di una marca familiare la troverei anche, ma e’ cosi piccola che usata una volta, e’ finita. Oh, facciamo l’esempio delle creme solari, visto che siamo nel periodo. Uno si aspetterebbe che, soprattutto visto il volere restare bianchi, che creme a protezione totale si trovino facilmente, giusto? Beh, no, per niente. Intanto, ora qualcuno mi spieghi perché per le creme dei bimbi il fattore di protezione arriva massimo a 28 quando invece quello per gli adulti e’ tipo 50+? E poi, dico, riconducendoci al problema delle dimissioni, ma perché sto flaconi sono microscopici? Cioè, basta che metto un po di crema sul naso, posso gia comprarne un’altra per il resto della faccia.

E non parliamo poi di tutti i sacrifici che uno dovrebbe fare nel caso volesse prodotti più naturali, visto che i prezzi per tutto ciò che e’ organico o non testato su animali sono alle stelle…per fortuna qui gli acquisti online aiutano di più. Come dire, e’ più facile mettere sostanze chimiche sul nostro corpo che aminoacidi dentro.


Si dice che la bellezza costa, ma qui e’ un sacrificio e un lusso.


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