Sunday, February 8, 2015

Nozawa Onsen love at first sight - 野沢温泉

There is only one thing better than a snow day: a snow weekend.

If it is true that skiing is most enjoyed on a clear day, it is also true that a snowy day translates into thicker and softer layers on the slopes. So, although my last weekend trip to the beautiful mountains of Nagano prefecture was marked by constant, steady snowfall, it was epic, glorious and rewarding.

This time I picked Nozawa Onsen village (野沢温泉), a beautiful town with a lively nightlife, a busy main street and thirteen public hot baths with snow white coated roofs, icicles of dripping water hanging along the edges, steam puffing out the cracks. Mind you, the water is scorching hot but the bathing pleasure is worth the initial suffering. The baths buildings have lots of openings to make sure the heat doesn't accumulate (but no one is able to see inside, no worries), so once one has undressed there is no excuse but take a dip sooner rather than later in order not to freeze. The alternative would be put clothes back on and leave.

The ski resort features long, enjoyable slopes, for all levels of skiers and snowboarders, and so far the best restaurant at the top of a mountain. The other factor that impacted greatly in the making of the best weekend on the slopes was the company: one can join a group and have a good day. Or, one can go with friends and join a group, and have a blast. I (actually, I am certain I can say we) had a blast.
I don't know if I would have been happier had the sun come out, but certainly I was overly happy for the already abundant snow. Looking from the top of the mountain, at the edge of the slopes drop, I felt I was in heaven, snowboarding on pure white clouds. Sure, I didn't have the chance to admire the valley in its full glory because visibility was poor throughout the weekend, but if that happened I am sure I would have spent way too much time stopping here and there to take pictures…no that's all pure fluff, we know I take pictures regardless. The truth is that if I had full visibility, I would have NEVER, and I mean NEVER, gone down the steepest black courses I have ever seen. 
No. 
Way. 

Having a patient friend who also instigated to take the most challenging pistes, go through trees and drowning into powder snow was another incentive to play harder…after all, falling would have not hurt, so why not?

So far, I have been very lucky with ski trips, and I cannot complain at all. But I do miss Nozawa already and I know it will be hard to match a weekend like this one. Unless…

…to be continued.

************

C'e' solo una cosa che e' meglio di una giornata di neve: un intero fine settimana di neve.

Se e' vero che la montagna si apprezza di più in un giorno limpido, e' anche vero che avere nevicate per l'intera giornata si traduce in strati di neve spessi e soffici. Quindi, sebbene il mio viaggetto del fine settimana verso le bellissime montagne di Nagano e' stato segnato da ininterrotte nevicate, e' stato comunque epico e più che soddisfacente.

Stavolta ho scelto la città di Nozawa Onsen (野沢温泉), un carinissimo villaggio montano, con una discreta vita notturna, una strada principale popolata di negozi e turisti, e tredici centri termali pubblici con tetti ricoperti di neve, ghiaccioli ai bordi, vapore che esce dalle fenditure. Ora, l'acqua termale e' bollente, ma vale la pena soffrire all'inizio per il piacere che segue. Le sale con le terme sono costruite in modo da avere un sacco di aperture in modo da far uscire il calore (ma tranquilli che e' impossibile vedere dentro), e quindi per forza ci si deve buttare in acqua se non si vuole morire di freddo, una volta entrati e spogliati. Altrimenti, l'alternativa e' rivestirsi e andare via.

Gli impianti sciistici hanno piste lunghe e che coprono tutti i livelli di bravura, dai principianti agli esperti, e in cima alla montagna c'e' il miglior ristorante (relativamente al cibo da montagna) che abbia provato. L'altro fattore importante per la riuscita del fine settimana e' stato la compagnia: uno si può aggregare a un gruppo e passare una bella giornata. Oppure ci si può organizzare tra amici e unirsi a un gruppo e passare una giornata memorabile. Io e i miei amici abbiamo trascorso un fine settimana fantastico.

Non saprei dire se mi sarebbe piaciuto di più avere un giorno di cielo limpido, ma comunque sono stata più che contenta di avere abbondante neve sulle piste. A guardare dalla cima, proprio al margine delle discese, mi sono sentita come in paradiso. Certo, non ho avuto la possibilità di ammirare la valle in tutta la sua bellezza per via della scarsa visibilità, ma so che se il sole avesse brillato per l'intera giornata mi sarei dedicata più a fare foto che allo snowboard…ah, ma no che dico mai, lo sappiamo bene che le foto le avrei fatte a prescindere. La verità e' che se avessi avuto piena visibilità non sarei MAI e dico MAI andata giù le piste per i più esperti, che scendevano proprio in picchiata. Un altro incentivo a provare qualcosa di diverso e' stato l'avere accanto un amico paziente che mi istigava a provare i percorsi difficili, quelli tra gli alberi, che mi spingeva a provare le aree con la neve fresca e soffice dove mi infossavo ogni volta….perché dopo tutto, vista la quantità di neve, non avrei rischiato di farmi male. E quindi, perché no?

Finora sono stata davvero fortunata con i  miei weekend in montagna, davvero. Eppure già mi manca Nozawa e so che sarà difficile battere questo fine settimana. A meno che…..


….continua.









2 comments:

  1. Awesome read! Nozawa really is the best right? Here's a video I made after my visit last year:
    https://www.youtube.com/watch?v=vhaGoOF124o

    ReplyDelete
    Replies
    1. So far the best, yes. Going to Hokkaido, though, so I will have to compare...

      Delete